Jsme otevřená skupina lidí se zájmem o zenovou meditaci podle tradice japonské školy Sótó.
Upozornění: online zazeny jsou přesunuty na pátek ve stejnou dobu. Děkujeme za pochopení.
Pravidelná meditační praxe zazenu:
- pondělí 6:20 – 8:10 (v centru Lotus)
- úterý 19:50 – 21:30 (v centru Lotus)
- čtvrtek 6:20 – 8:10 (v centru Lotus)
- pátek 6:20 – 7:30/8:10 (online, link sdělíme na požádání)
Centrum Lotus se nachází na Praha 1 v Dlouhé ulici č.2 ve 4.patře.
O nás
Naším posláním je zprostředkovat všem zájemcům informace a vedení, potřebné k zenové meditační praxi, a umožnit jim účast na společných pravidelných i mimořádných aktivitách s tím spojených. K tomu slouží patřičné zázemí a podpora členů naší skupiny osobním příkladem.
Počátky naší nepřerušené činnosti spadají do počátku 90. let a jsou spojeny se jménem senseie Kosena Nišijamy. Nyní jsme napojeni na róšiho Fumona Nakagawu, opata zenového kláštera Daihizan Fumonji v německém Eisenbuchu. V roce 2013 jsme se přejmenovali z původního názvu Zendo na Můstku na Dojo v Proudu.
K pravidelným meditacím se scházíme v Centru Lotus v Dlouhé ulici č. 2, nedaleko Staroměstského náměstí v Praze 1. Kromě toho pořádáme dny intenzivní praxe, seššiny (vícedenní meditační ústraní), pražské návštěvy našeho učitele s účastí veřejnosti, návštěvy v jeho klášteře v Bavorsku a editační a překladatelskou činnost. O svoje zkušenosti a o možnosti účasti na našich sezeních se rádi podělíme s novými zájemci. A jak taková pravidelná praxe u nás vypadá a čeho je k ní zapotřebí? Před meditací Vás pohostíme šálkem čaje. Následují dva půlhodinové bloky zazenu (meditace vsedě) přerušené kinhinem (meditací v chůzi). Na závěr proběhne ceremonie s recitací súter.
Pokud nemáte zkušenosti s praxí, rádi Vám vše potřebné před zahájením vysvětlíme, a nebo se s dotazy obraťte na info. S sebou si přineste jen volný oděv tmavé barvy na převlečení. Vše ostatní Vám zapůjčíme.
Pravidelná praxe
Pravidelná praxe zazenu:
- pondělí 6:20 – 8:10 (v centru Lotus)
- úterý 19:50 – 21:40 (v centru Lotus)
- středa 6:20 – 7:30/8:10 (online)
- čtvrtek 6:20 – 8:10 (v centru Lotus)
Uvedené časy jsou časy příchodu. Údery na dřevo (dřevěnou desku) oznamují začátek zazenu, který je o 10 minut později.
Příspěvek
Obecně
- Vše, co v dódžó děláme, má být konáno s plným vědomím a v tichosti.
- Pokuste se navázat na chování zkušenějších členů skupiny, tak aby se i samotný pohyb v dódžó stal Vaší praxí.
- Oblečení má být tmavé a pohodlné.
- Na zazen choďte v 6:20 (19:50), můžete se pak v klidu převléknout, zeptat se na věci spojené s praxí a vypít čaj.
Následující pravidla si nejlépe osvojíte samotnou praxí a následováním ostatních.
Pravidla Dojo V Proudu
- Před začátkem se ozvou údery na dřevo, které jsou signálem k odchodu cvičících do dódžó (místo určené ke cvičení).
- Před dódžó proveďte úklonu v gaššó (poloha rukou, zobrazena na obrázku níže) a poté vejděte levou nohou. Pokud držíte něco v ruce, proveďte gaššó jen jednou rukou. Při vycházení z dódžó vyjděte levou nohou, úklona k oltáři je při vycházení dobrovolná.
- V dódžó nechoďte před oltářem, s výjimkou kinhinu (meditace v chůzi).
- Při chůzi v kinhinu mějte ruce složené v išu nebo v šašu (polohy rukou, zobrazeny na obrázku níže). Při každé jiné chůzi po dódžó mějte ruce složené v šašu.
- Pokud během kinhinu dojdete do rohu, sklopte ruce do šašu, proveďte úklonu a poté se otočte o 90° vpravo, dejte ruce do šašu/išu a opět pokračujte v kinhinu.
- Pozici během zazenu je možno změnit. Před a po změně se ukloňte v gaššó. Úklonu v gaššó též provádíme bezprostředně před zazenem a po jeho ukončení.
- Šussó (člověk řídící meditaci) určuje konkrétní průběh ceremonie. Poklony a úklony provádějte v synchronizaci a harmonii s ostatními v dódžó.
- Pokud jste v jiných dódžó, respektujte jejich pravidla.
Pozice rukou - išu Pozice rukou - šašu Pozice rukou - gaššó
Róši Fumon Nakagawa
První návštěva róši Fumona Nakagawy proběhla na jaře 2006 na pozvání buddhistického mnicha Ashina Ottamy. Víkendové ústraní tehdy proběhlo v kouzelném prostředí mateřské školky v Krči. Zde navázala naše skupina s róšim užší kontakt. Poté jsme převzali žezlo hostitele a od roku 2007 zveme róšiho každoročně do Prahy na dvou- až třídenní ústraní. Pravidelně navštěvujeme zenový klášter v německém Eisenbuchu a róši se tak fakticky stal naším hlavním učitelem. V roce 2010 jsme vydali knihu Zen, protože jsme lidé, překlad róšiho knihy Zen, weil wir Menschen sind, která vyšla v roce 2003 v německém nakladatelství Theseus.
Róši Fumon S. Nakagawa
Narozen 1947, vystudoval filozofii a buddhologii v Tokiu. V roce 1970 byl vysvěcen na mnicha zenové školy Sótó. Jeho osobními učiteli byli róši Sakai a róši Kawase, oba přímí žáci róšiho Kodo Sawaki. Klášterní vzdělání získal v Eiheiji, hlavním chrámu školy Sótó. Je kaikyoshi - pověřeným zahraničním zástupcem japonské zenové školy Sótó. Je členem řádu Interbeeing Thich Nhat Hanha. Od. roku 1979 žije v Německu, kde v roce 1996 založil Daihizan Fumonji. Jedná se o první autorizovaný japonský zenový klášter v Evropě a jeho název lze přeložit jako hora velkého soucitu a místo univerzální brány. Tento klášter je v přímé linii tradice kláštera Eiheiji, a to díky svému čestnému zakladateli Miyazaki Zenjimu - 78. opatu kláštera Eiheiji (takto 78. následovníku Dogen Zenjiho). Róši Nakagawa je opatem nejen tohoto kláštera v německém Eisenbuchu, ale také chrámu Shinryu-an v Tokiu.
Fotogalerie
- Rohatsu seššin 2019
- Rohatsu seššin 2016
- Přednáška a ústraní s róšim Fumonem Nakagawou, 2010
- více ...
- Přednáška a ústraní s róšim Fumonem Nakagawou, 2009
- více ...
- Přednáška a ústraní s róšim Fumonem Nakagawou, 2008
- více ...
- Rohatsu seššin, 2008
- více ...
- Přednáška a ústraní s róšim Fumonem Nakagawou, 2007
- více ...
- Z tohoto setkání máme také audiozáznam.
- Rohatsu seššin, 2005
- více ...
- Rohatsu seššin, 2004
- více ...
Ke koupi
V zendu je nyní na prodej:
- Zen je ta největší lež všech dob, Kódó Sawaki
- (Úvod převzatý z knihy) Chcete vědět, co je zen? Přečtěte si tuto vzácnou knihu. Že jste po jejím přečtení nic nepochopili? Přečtěte si ji znova. Možná vás prostě inspiruje k tomu se posadit a v klidu dýchat. V 60. letech dorazila na Západ velká vlna zenového buddhismu, především prostřednictvím překladů knih takových autorů, jakými byl D. T. Suzuki. Zen se stal populárním a zenová centra se rozrůstala jako houby po dešti, zenová estetika dokonce pronikala i do užitkového designu a interiérů. Od té doby uplynulo 60 let a módní vlny orientální duchovnosti se přelévaly ze strany na stranu. Sawakiho kniha nám znovu připomíná, co je na zenu tak přitažlivé. Zen je přímočarý, kolmý a jde „rovnou na věc“, do prožitku. A to je přesně to, co západní člověk, přetížený myšlenkami a spekulacemi, hledá. A Sawakiho text tuto přímou cestu doslova krystalicky zosobňuje. Předkládáme vám tedy knihu zcela výjimečného zenového učitele linie Sótó, Kódó Sawakiho, žijícího mezi lety 1880 a 1965. Sawaki nepatřil mezi osobnosti známé pouze úzkému okruhu zasvěcenců, ba právě naopak. Svými častými cestami po celém Japonsku, na kterých se věnoval šíření zazenu a Buddhova učení, a také díky svému charismatu, byl znám i široké veřejnosti. Jeho zásluhou bylo povědomí o zazenu velmi rozšířeno. Byl znám mimo jiné důrazem na intenzivní praxi prostého sezení, což se v jeho domovském klášteře Antaidži mimo jiné projevilo zavedením intenzivních týdenních "seššinů", pořádaných jednou měsíčně. Během těchto soustředění dosahovala intenzita sezení čtrnácti padesátiminutových zazenů denně! Jeho promluvy k žákům byly zapisovány, vycházely v novinových sloupcích na pokračování a daly též vzniknout japonskému originálu této knihy. Kvalitní literatury o zen-buddhismu není mnoho, a kvalitní literatury o zen-buddhismu v českém jazyce je ještě méně. Věříme, že vás živý a osobitý text Kódó Sawakiho zaujme a inspiruje.
- Kapok
- Tento tradiční materiál na plnění zafu (meditační polštář) je nyní balen po 0,5 kg a prodáván za 300 Kč. Na náplň zafu stačí 1,5-2 kg podle výšky zafu. Lze koupit zvlášť i s obalem.
- Obal na zafu
- Obaly jsou dvojité, složené z vnitřního obalu na náplň a vnějšího černého obalu, který se dá přeprat. Doplnili jsme jimi zásobu polštářů v dódžó a protože se osvědčily, nabízíme je i dál. Cena je 300 Kč.
Ke stažení
Texty
- Text súter užívaných v Dojo (pdf, transkripce s překladem do češtiny a angličtiny)
- Text súter užívaných v Dojo s novým překladem do češtiny (pdf, transkripce s překladem do češtiny)
Audio a video
- Přednáška Bhante Kovandy 2015
- Přednáška: 1.
- Přednáška a ústraní 2013
- Tři cesty rozvoje a kultivace mysli - vnitřní disciplína, soustředění a moudrost
- Přednáška: 1, videozáznam 2, ústraní: 3 4 5.
- Přednáška a ústraní 2012
- Smysl života - pít čaj, jíst rýži
- Přednáška: 1.
- Přednáška a ústraní 2011
- Spiritualita - protože jsme lidé z Východu i Západu
- Přednáška: 1 2, ústraní: 3 4 5 6.
- Přednáška a ústraní 2007
- Cesta buddhů - cesta léčení
- Přednáška: 1, ústraní: 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23.
- Z tohoto setkání máme také fotografie.
Co je zazen
Japonské slovo zazen znamená meditaci vsedě. Tato činnost je klíčová v celém buddhistickém učení a má svůj počátek u samotného zakladatele Gotamy Šakjamuniho a před ním v praxi jogínů a mystiků dávnověku.
V tradici školy Sótó už samotné zaujetí této pozice je smyslem zazenu. Dosažení cíle. Je to had, který se kouše do ocasu … Praktikovat zazen znamená praktikovat Nirvánu.
- Prosté sezení – šikan taza
- Neusilování
- Pouhé sezení
znamená právě toto: Nechat být mysl na pokoji a jenom sedět. Zcela a beze zbytku provádět tuto činnost. Být doopravdy přítomen v této činnosti. Být si zcela a beze zbytku vědom pozice těla – být doopravdy touto pozicí těla a být si vědom rytmu dechu – být doopravdy tímto dechem … Myšlenky přicházejí a když je nerozvíjíme, zase odcházejí. Neustále se vracet k pozici těla a přirozenému rytmu dechu. To je zazen. Když si svůj život zařídíme tak, že jeho těžištěm bude zazen, pak zcela přirozeně přejde zazen do činností všedního dne a naše životy budou prožívány bezprostředně a plně.
Jak sedět? Vysvětlení pozice zazenu a kinhinu
Následující obrázky vysvětlují držení těla při meditaci v zazenu (meditace vsedě) a kinhinu (meditace v chůzi). Nemusíte mít ovšem obavy, zda je vaše pozice správná, vše Vám osobně ukážeme. Na meditaci doporučujeme tmavé, volné oblečení. Během meditace mějte prosím vypnuté mobilní telefony.
Pozice rukou - išu Pozice rukou - šašu Pozice rukou - gaššó
Charakteristika školy, tradice
Od počátků existence naší skupiny se hlásíme k učení školy Sótó, jedné ze dvou velkých japonských tradic zenu, jejíž původ se historicky opírá o všech pět původních škol čínského zenu, ale z nich především o školu Cchao-Tung. Když se soustředíme na historické zdroje školy Sótó a jejich vazbu na současné učení a praxi, najdeme stále jako autoritu mistra Dógena a jeho pokračovatele mistra Keizana a jejich učení prostého spočívání v podstatě mysli.
Pokud se odvoláme na často citovaná slova Dógenova: zazen je sanzen
, tedy již spočívání v prostém čistém bytí zazenu je dosažením buddhovství teď a tady. Tato slova bývají často poněkud chybně chápána bez širšího kontextu jeho díla (zejména stěžejního Šóbógenzó), ale dobře osvětlují, co je pro školu Sótó charakteristické: skepse k přílišnému racionalizování a důraz na prostou praxi pouze sezení
.
Přílišný důraz na tuto zjednodušenou interpretaci vše je sezení
, obvyklou především na západě, patří ovšem k mýtům, jež bychom rádi vyvrátili.
Doporučená literatura
- Zen, protože jsme lidé – Fumon Nakagawa
- Zen je ta největší lež všech dob – Kódó Sawaki
- Uvolnit sevření mysli: cesta k zenu – Kóšó Učijama
- Zenová mysl, mysl začátečníka – Súnrjú Suzuki
- Tribunová sútra Šestého patriarchy
- The Heart Sutra: A Comprehensive Guide to the Classic of Mahayana Buddhism - Kazuaki Tanahashi
Odkazy
- Klášter Daihizan Fumonji v Eisenbuchu
- Česko – japonská společnost
- Bodhi Zendo - zen.učitel Fr. AMA Samy (Indie)
- Mezinárodní zenová asociace (obsahuje seznam evropských dódžó školy Sótó)
Jiné skupiny v ČR a SR
Akce
Kontakt
Dojo V Proudu
- Adresa: Centrum Lotus, Dlouhá 2, Praha 1
- Email: info
- Telefon: 774 223 606 – Vítězslav Štembera